Lawrence Bender: a 30 años de Perros de reserva, así ha cambiado la industria.
El productor de Perros de reserva nos habla sobre su carrera al lado de Tarantino y el futuro de la industria.
En 1991, Lawrence Bender era un joven actor, bailarín y aspirante a cineasta a quien conocí en la casa de Monte Hellman: un amigo mío que dirigió Two Lane Blacktop, la road movie de culto de los 70.
Bender nos había sido presentado por un conocido en común quien pensó que Monte podría ser la persona perfecta para recaudar dinero para una pequeña película que quería producir. El guion se titulaba Reservoir Dogs (Perros de reserva), del cual finalmente fue productor ejecutivo. El resto, como dicen, es historia.
Estrenada en 1992, este año la cinta que puso a Quentin Tarantino en el mapa celebra su 30 aniversario. Por tal motivo, Cine PREMIERE se conectó vía Zoom con Lawrence Bender para hablar del viaje desde entonces hasta ahora.
Retrocedamos 30 años, de hecho, 31 años, a esos duros días de Perros de reserva. Para aquellos fans que quizá no saben la historia, ¿podrías darnos una breve recapitulación de cómo pasó todo? Sé que nuestro amigo Monte Hellman, quien falleció el año pasado, fue fundamental.
Había producido una pequeña película llamada Intruder, una cinta de horror que se desarrolló en una farmacia. El director de esa película me presentó a Quentin (Tarantino) en una fiesta ese verano, estábamos en quiebra, sufriendo, tratando de hacer nuestro camino. Quentin había escrito Asesinos por naturaleza y estaba buscando cómo hacerla. Así que le di notas para el guion e hizo una reescritura, pero finalmente dijo que se sentía como un director que nunca dirigía, y por lo tanto no existía y quería hacer algo diferente.
Entonces se sentó y escribió Perros de reserva literalmente en tres semanas. Simplemente lo escupió todo en esa máquina de escribir Smith – Corona que tenía en aquel entonces. Yo pensé que era un guion asombroso. Pero él decía: “He estado batallando por tanto tiempo, tengo que hacer esta película. No puedo esperar un año para que hagas algo, pero te daré dos meses para conseguir el dinero”. Literalmente lo escribió en una servilleta, esa era nuestra opción, sin abogados involucrados. Y una de las cosas que pasó fue que conseguí a Monte, quien amó tanto el guion que inicialmente quería dirigirlo, pero después nos ayudó a conseguir que se hiciera.
¿Crees que Perros de reserva podría realizarse en la industria fílmica de hoy?
Es chistoso, cuando supe que hablaría contigo, comencé a pensar en ello durante el día y no llegué a una respuesta. Nuca es fácil, pero sí, todavía se puede hacer un buen guion hoy. Incluso entonces tuvimos todo tipo de peticiones extrañas. Un tipo nos iba a dar el dinero, pero al final quería que fuera como The Sting, como un enfrentamiento mexicano donde todos se disparan el uno al otro, al final se quitan los chalecos, detonadores de balas y se quedan ahí parados. Otro tipo dijo: “Te daré quinientos mil dólares para la película si mi novia puede interpretar a Mr. Blonde”.
Estábamos batallando entonces y pensamos en ello. Pero sí, creo que un buen guion aún se puede realizar, solo que nunca es fácil.
¿En serio se vieron tentados?
Seguro. Cuando estás quebrado, no tienes dinero y realmente quieres hacer tu película, consideras todas las posibilidades. Fue como: “Hmmm, ¿Mr. Blonde podría ser una mujer? Volvimos a nuestros lugares, nos pusimos al teléfono y hablamos de ello, pero obviamente no tenía sentido. Y siempre tuvimos un plan de respaldo. Para entonces Quentin había escrito el guion de True Romance y le habían pagado cincuenta mil dólares. Siempre lo supimos. Y una de las razones por las que Quentin me quería involucrado en la producción es porque hice otra película de bajo presupuesto por cien mil (dólares) y sabía que encontraría la manera para hacerlo por cincuenta (mil) si se necesitaba. Así que siempre nos sentimos seguros de que podíamos decir “no” si tuviéramos que hacerlo.
A lo largo del tiempo, el rol del productor realmente ha evolucionado. Ahora ves los créditos y puede haber 46 personas enlistadas como Productor y Productor Ejecutivo. ¿Qué cambió?
Es una buena pregunta. En algún punto, los representantes de los actores empezaron a demandar el crédito de productor. Creo que esa fue la historia, y después, con el paso del tiempo, se volvió más y más complicado hacer películas. Estuve involucrado en el financiamiento de una historia llamada Hasta el último hombre (2016) y pusimos más de la mitad del presupuesto de la película. Todos conseguimos el crédito de productor ejecutivo y al final había 16 créditos de productores ejecutivos. Así como una docena de créditos de productores. Anteriormente, cuando estaba en muchas de las películas de Quentin y otras cintas pequeñas, yo era el único productor y eso ya no sucede por una variedad de razones. Muchas cosas se juntan y requieren un grupo de nosotros en cierto punto.
Cuando piensas sobre tu larga carrera, ¿qué sobresale como el reto más grande que superaste para hacer una película?
Wow, digo, oh, por dios, hacer cualquier película no es fácil, no es para débiles de corazón. Digo, podría nombrar unas cuantas, por ejemplo: Bastardos sin gloria (2009) – todo sobre esa película fue un reto, un reto que tomamos con mucha emoción, pero un reto al final del día. Como sea, la historia corta es que Quentin me marca el 3 de julio y me dice que ha terminado el guion. Esa noche lo leí dos veces, le llamé de regreso y lo primero que me dice es: ¿Crees que podemos lograrlo para Cannes? Tenía un Blackberry en el momento, lo saqué y conté las semanas en el teléfono, le dije: “Todos te van a decir que es imposible. Pero si es algo que vamos a lograr, realmente tenemos que quererlo”. Era jueves por la noche.
El domingo nos reunimos y decidimos que filmaríamos en Alemania. Yo dije que, para hacer que funcionara, tendríamos que iniciar a filmar en 14 semanas tomando en cuenta unos días atrás, así que en 13 semanas y media teníamos que empezar a filmar. Y tendríamos X cantidad de tiempo para filmar y X cantidad de tiempo para la posproducción, todo era casi imposible pero no imposible.
Y lo hicimos. Literalmente empezamos a filmar trece semanas y media después de ese día, lo único que habíamos hecho antes de ese domingo era enviarle el guion a Brad Pitt, quien estaba en el Sur de Francia en ese momento. Eso incluye levantar el dinero, juntar al elenco, volar a Alemania, así que trece semanas y media es muy poco tiempo. Pero diría que el otro reto más grande, y hay muchos, muchos en esa película, fue cómo quemar un cine de una manera segura y dar lo que ves en pantalla, eso fue un gran reto. Y el cual resolvimos.
Volviendo a la producción y al financiamiento, ¿el futuro de la industria realmente está en Netflix, Hulu, HBO y Apple?
Primero que todo, no es un secreto, pero Ted Sarandos es un querido amigo mío desde hace años junto a Nicole (su esposa), mucho antes de que se casara. Entonces no solo es una amistad de negocios, es una amistad personal en un nivel muy profundo con ambos. Eso no significa que siempre estemos haciendo algo juntos, pero desde el año pasado, tres de mis películas están en Netflix. The Harder They Fall, por supuesto, pero también Two Distant Strangers, que ganó un Premio de la Academia y Cops and Robbers, que ganó el Premio Peabody.
Tengo programas y proyectos en varias etapas de desarrollo que aún no han sido anunciados – pero sí, al final del día, en algún punto, el streamer probablemente vendrá a comprarlos. Porque como ves, es muy difícil conseguir que una película sea lanzada en cines y se van a los streamers. Eso es parte de la vida ahora mismo.
30 Years After Reservoir Dogs, Lawrece Bender Speaks About the Future of the Industry
Back in 1991 Lawrence Bender was a young actor-dancer-aspiring filmmaker, who I met at the house of Monte Hellman, a friend of mine who directed the 1970s cult-favorite road film TWO LANE BLACKTOP. Bender had been introduced by a mutual acquaintance who thought Monte could be the perfect person to help raise money for a little movie he wanted to produce. That script was titled Reservoir Dogs, which Monte ultimately executive-produced, and the rest, as they say, is history.
Released in 1992, this year the film that put Quentin Tarantino on the map celebrates its 30 year anniversary, and Cine Premiere sits down in front of the computer for a zoom interview with producer Lawrence Bender to talk about the journey from then and until now.
LET’S GO BACK 30 YEARS – ACTUALLY 31 YEARS, TO THOSE SCRAPPY EARLY DAYS OF RESERVOIR DOGS. FOR THOSE FANS WHO MAYBE DON’T KNOW THE STORY CAN YOU GIVE A BRIEF RECAP OF HOW IT ALL HAPPENED? I KNOW OUR FRIEND MONTE HELLMAN WHO PASSED AWAY THIS PAST YEAR WAS INSTRUMENTAL…
I had produced this one little movie called INTRUDER, a horror movie that all took place in a grocery store. The director of that movie introduced me to Quentin at a party one summer, we were all broke, struggling, trying to make our way. Quentin had written NATURAL BORN KILLERS and was trying to get that made, so I gave him script notes and he did a rewrite, but finally he said he felt like he was a director who never directed, and therefore he didn’t exist, and he wanted to do something different. So he sat down and wrote RESERVOIR DOGS literally in three weeks, he just kind of spit it all out in that little Smith-Corona that he had back then. I was like, “This is an amazing script!” But he was like, “I have just been struggling so long, I’ve got to go make this movie, I can’t wait a year for you to make something happen, but I will give you two months to raise the money.” He literally wrote that on a paper napkin, that was our option, no lawyers involved. And one of the things that happened was I got it to Monte, who loved the script so much he initially wanted to direct it, but then came on board to help us get it made.
DO YOU THINK RESERVOIR DOGS COULD GET MADE IN THE CLIMATE OF THE FILM BUSINESS TODAY?
It’s funny, knowing I was going to talk to you, I started thinking about that throughout the day and I didn’t come up with a full-on answer. It’s never easy but yes, a good screenplay can still get made today. Even back then, we had all kinds of bizarre requests. One guy was going to give us the money, but at the end he wanted it to be like THE STING, like a Mexican standoff where everyone shoots each other and then in the end they take off their vests and their bullet squibs and just stand there. Another guy said “I’ll give you five hundred thousand dollars for the movie if my girlfriend can play Mr. Blonde.” We were struggling back then, and we really thought about it. But yeah, I think a good script can still get made, its just never easy.
WERE YOU SERIOUSLY TEMPTED?
Sure. When you are broke, you got no money, you really want to make your movie, you consider all the possibilities. It was like Hmm, could Mr. Blonde be a woman? We went back to our respective places and got on the phone and talked about it but it made no sense obviously. And we always had a backup plan. By then Quentin had written the script for TRUE ROMANCE and was going to be paid fifty thousand dollars. So we always knew. And one of the reasons why Quentin wanted me to be involved with producing this is because I made that other low budget movie for one hundred thousand and he knew that I would figure out a way to make it for fifty if we needed to. So we always felt confident walking in that we could always say no if we had to.
OVER THE COURSE OF TIME THE ROLE OF THE PRODUCER HAS REALLY EVOLVED. NOW YOU WATCH THE CREDITS AND THERE MIGHT BE 46 PEOPLE LISTED AS PRODUCER AND EXECUTIVE PRODUCER. WHAT CHANGED?
That’s a good question. At some point, actors’ managers started demanding a producer credit. I think that was the story of it, and then as time went on, it just became harder and harder to make movies. I was involved in financing a movie called HACKSAW RIDGE and we put up over half the budget of the movie. We all got executive producer credits on it and in the end there were 16 executive producer credits – as well as about a dozen producer credits. Before when I was on a lot of Quentin movies and other smaller films I was sole producer and that just doesn’t happen anymore for a variety of reasons, so many things have to come together that usually require a group of us at this point.
WHEN YOU THINK BACK OVER YOUR LONG CAREER, WHAT STICKS OUT AS MAYBE THE GREATEST CHALLENGE THAT YOU OVERCAME IN MAKING A FILM?
Wow, I mean oh my goodness gracious, making any movie is not easy, it’s not for the faint of heart. I mean I could just name a few, let’s take INGLORIOUS BASTERDS – everything about that movie was a challenge, a challenge that we took on with a lot of excitement, but a challenge nevertheless. Anyway long story short, Quentin calls me on July 3rd and said he finished the script. I read it that night twice, I called him back and the first thing he says to me is do you think we can make Cannes? I had a Blackberry at the time, I took out my Blackberry and counted out the weeks on the phone, and I said, everyone is going to tell you it’s impossible but if it’s possible, we really would want to have to do it. It was Thursday night. So Sunday we get together, we decided we would shoot in Germany. And I said in order to make this work, we would have to start shooting in 14 weeks from a couple of days ago, so 13 and a half weeks we have to start shooting. And we would have X amount of time to shoot and have X amount of time for Post, every single one of them was almost impossible but not impossible. And we did it, we literally started shooting thirteen and a half weeks from that day, the only thing he had done before Sunday was send the script to Brad Pitt, who was in the South of France at the time. So that includes raising the money, putting the cast together, flying to Germany, so thirteen and a half weeks is very short. But I would say the other biggest challenge and there were many, many on that movie, was how do you burn that theater down in a safe way and give him what you see on screen, that was a huge challenge. And which of course we figured out.
BACK TO PRODUCING AND FINANCING TODAY, IS NETFLIX, HULU, HBO, APPLE REALLY WHERE THE INDUSTRY IS TODAY?
First of all, it’s not secret, but Ted Sarandos is a dear friend of mine for many years and Nicole, way before they were married. So it’s not just a business relationship, it’s a personal relationship on a very deep level with both of them. It doesn’t mean we are always doing something together, but from last year, three of my movies are on Netflix, THE HARDER THEY FALL of course, but also TWO DISTANT STRANGERS which won the Academy Award and COPS AND ROBBERS which won the Peabody Award. I do have shows and projects in various stages of development, that haven’t yet been announced – but yes at the end of the day at some point a streamer is probably going to come in to buy them. Because as you see, it’s very hard to get a movie theatrically released, and they end up going to streamers. So that is just part of the life right now.